Spervuur
Lee Child
Persuader
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2003
382 p.
90-245-4388-6

Jack Reacher, voormalig militair politieman was er tien jaar zeker dat hij zijn aartsvijand Quinn had gedood tot hij, in een korte flits, meent hem te zien instappen in een limousine. Reacher gaat undercover, verijdelt de ontvoering van de zoon van de corrupte tapijtimporteur Beck en wordt zelfs door de man in dienst genomen als veiligheidsagent. Stapje bij stapje geraakt hij dichter bij Quinn maar moet ondertussen proberen zijn ware identiteit verborgen te houden. Ook moet hij op zoek gaan naar een vorige undercoveragente die al een tijdje spoorloos is. Daarenboven moet hij als nieuweling zijn collega's veiligheidagenten één voor één het zwijgen opleggen om zelf te kunnen overleven.

Zevende boek van Child met moordmachine Reacher als hoofdpersonage en net als al de vorige is dit weer een keiharde thriller die de lezer vanaf de eerste pagina in zijn ban heeft. Verwacht geen grote literatuur of geen psychologische hoogstandjes maar lees dit boek omdat er zoveel vaart in zit, omd…Lees verder
Net als in Lee Childs eerste Jack Reacher thriller 'Jachtveld' is in dit zevende deel Jack Reacher, avonturier en voormalig agent van de Amerikaanse militaire politie, zelf aan het woord. En onze held krijgt het weer zwaar te verduren. Al in de eerste zin wordt een rechercheur neergeschoten - door Jack Reacher!- , even later verijdelt Jack de ontvoering van de 20-jarige Richard Beck (die al een oor bij een eerdere ontvoering kwijtraakte) en vanaf dat moment wordt de lezer meegesleept in een adembenemend avontuur. Reacher is bezig met een undercover-operatie en komt in het hol van de leeuw (Richards vader) terecht, een verlaten landhuis aan de kust van Maine. Richards vader wordt van grootschalige drugssmokkel verdacht en zou een FBI agent hebben gekidnapt. Verder heeft hij nauwe banden met Quinn, een oude vijand van Reacher die hij dood waande. Een bijzonder spannende en zeer avontuurlijke thriller, met een sympathieke held, veel onverwachte wendingen, een goed plot, redelijk wat gewe…Lees verder