De bezoeker
Lee Child
The visitor
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2000
367 p.
90-245-3860-2

De FBI staat voor een raadsel bij het onderzoek naar de moord op twee vrouwen. Ze werden naakt aangetroffen in hun badkuip, volledig onder de camouflageverf. Twee verschillende wetsdokters konden geen doodsoorzaak vinden en daarenboven liet de mysterieuze 'bezoeker' niet het minste spoor na. Het enige dat de slachtoffers met elkaar in verband brengt, is dat ze beiden destijds in het leger een of andere hogere officier van seksuele intimidatie hebben beschuldigd. De profileringseenheid van de FBI komt na haar voorbereidend werk terecht bij Jack Reacher, die hen lang geleden bij hun problemen bijstond. Van hoofdverdachte evolueert Jack na de volgende moord tot adviseur en later tot onofficiële leider van het opzoekingsteam. Hij wordt geholpen/geboycot door een vrouwelijke FBI-lijfwacht die zijn capaciteiten beurtelings verdedigt en in vraag stelt. Ondertussen leert de lezer de zorgvuldige planning maar ook de gedachten van de dader kennen.

Zeer spannende thriller die alles te bie…Lees verder
Jack Reacher, voormalig agent van de Amerikaanse militaire politie, wordt door de FBI ingeschakeld bij de speurtocht naar een seriemoordenaar, die vrouwen dood achterlaat in een bad dat is gevuld met camouflageverf, zonder dat er uiterlijke tekenen van geweld waarneembaar zijn. Het spoor leidt in eerste instantie naar een hoge militair, maar uiteindelijk blijkt deze niets met de zaak te maken te hebben. Een van de mensen van de FBI die het onderzoek leiden blijkt de dader te zijn. De schrijver is erin geslaagd om een bijzonder vlot leesbaar en boeiend verhaal te schrijven. De dialogen zijn uitstekend afgewisseld met informatieve gedeelten, de spanning blijft tot het laatst toe bewaard en de afloop is zowel verrassend als zeer bevredigend. Kortom, een boek dat liefhebbers van spannende thrillers in een keer uit zullen lezen. Lee Child (geb. 1954) is een Britse schrijver die bijna twintig jaar bij Granada Television werkte waar hij medeverantwoordelijk was voor kwaliteitsseries als 'Bri…Lees verder